Strategievorming

In hun boek Strategy Synthesis schetsen Bob de Wit & Ron Meyer een aantal paradoxen bij het omgaan met strategie. Er is natuurlijk geen beste manier om strategievorming op te pakken. Waar het om gaat is te onderkennen waar keuzes mogelijk zijn en welke invalshoeken daarbij zijn te onderkennen. Afhankelijk van de omstandigheden kan dan een effectieve keuze worden gemaakt. Het boek van De Wit en Meyer vormt daarbij een goede gids met een uitgebreide index.

Aspect strategievormingUitwerkingInvalshoek 1Invalshoek 2
ProcesStrategisch denkenRationeelCreatief
Strategie formuleren’Koud’ plannenSamen ontdekken door te doen
Strategisch veranderenRevolutionair Evolutionair
Inhoud’Business level' ‘Outside-in’ (markt)’Inside-out’ (product)
’Corporate level'Portfolio (levensvatbaarheid onderdelen)Synergie (levensvatbaarheid geheel)
’Network level'CompetitieSamenwerking
ContextBedrijfstakAanpassenEigen keuzes
OrganisatieBeheersen (jockey op volbloed paard)Chaos (cowboy met kudde muildieren)
InternationaalGlobaliserenLokale verschillen benadrukken
BelanghebbendenDoelstellingenWinst (‘shareholders’)Verantwoordelijkheid (‘stekeholders’)

 

  • Bob de Wit & Ron Meyer, Strategy Synthesis, Resolving Strategy Paradoxes to Create Competitive Advantage, Thomson

 
Reacties

Nog geen reacties.

Geef een reactie