Draagvlak

Draagvlak creëren is een ambitie om de eigen doelen, waarden en normen over te brengen op groepen mensen – in de veronderstelling dat deze daar nog onvoldoende worden gedragen. Hoe schept u als kwaliteitsmanager voldoende draagvlak? Hoe krijgt u management en medewerkers mee? Wat zijn werkzame acties en werkzame gedachten? En wat helpt (meestal) niet?

Werkzame acties

Bij alles wat u als kwaliteitsmanager alleen doet, laat u een kans op het creëren van draagvlak onbenut. Bedenk dat mensen maar 10% onthouden van wat ze horen, 35% van wat ze zien en 90% van wat ze zelf zeggen en doen!

  • Verbind kwaliteitsopdrachten aan lopende processen en ontwikkelingen in de organisatie. Weet wat er speelt bij uw opdrachtgever. Vecht u er tussen als het veel kan opleveren.
  • Gebruik bij groepsbijeenkomsten kennisactiverende werkvormen in plaats van een traditionele presentatie of vergadering.
  • Laat de perfectie los: ook al doen anderen het niet helemaal goed, zelf laten is altijd veel beter dan dat u het (perfect) voordoet.
  • Kies de rol die in een bepaalde fase het meest effectief is, en blijf niet hangen in het succes van een bepaalde rol.

DraagvlakWerkzame gedachten

Kwaliteitsmanagers worden nog wel eens teleurgesteld: ‘Waarom moet ik er altijd weer achteraan?’ Toch kan het effectief zijn te reflecteren op de eigen rol en houding:

  • Wanneer het niet lukt om iets te bereiken: achterhaal wat de ander voor reden kan hebben om iets niet of anders te willen.
  • Wanneer u het gedrag van de ander als negatief ervaart: ga eens uit van de positieve intentie van de ander; onderzoek wat de concrete aanleiding is voor uw eigen negatieve gedachten.
  • Wanneer het proces niet vlot: wat zou uw bijdrage daaraan kunnen zijn?

Een werkzame houding is ook nieuwsgierigheid naar de positie en mening van de ander. Zet eens naast elkaar:

  • Wat ik vind is waardevol – Wat de ander vindt is ook de moeite waard.
  • Uitgaan van mijn logica – Aannemen dat de ander ook een eigen logica heeft.
  • Uitgaan van mijn gegevens en ervaringen – Zien wat de ander weet en heeft ervaren.

Tegentips

Hieronder vindt u acht ’tips’ waarvan in de praktijk minstens één keer is gebleken dat ze niet werken:

  • knipoogTegentip 1 – Kwaliteit als aparte dimensie benaderen: waarom aansluiten bij de bestaande planning & control cyclus? Met een eigen kwaliteitskalender komt kwaliteit veel beter tot zijn recht.
  • Tegentip 2 – Maak het model tot specialisme: alleen met een gedetailleerd model zet u kwaliteit op de kaart. Men benadert u voor de uitleg en u komt zo overal binnen.
  • Tegentip 3 – Leg zoveel mogelijk vast: waarom zou u de organisatie op tien pagina’s binden wanneer het ook op honderden kan?
  • Tegentip 4 – Introduceer kwaliteitsdoelen naast de andere organisatiedoelen: zo kan iedereen duidelijk kiezen voor kwaliteit.
  • Tegentip 5 – Laat iedere stafafdeling zijn eigen werk laten doen: financiën, HRM, procesmanagent, kwaliteit … dat allemaal bij elkaar brengen kost veel meer dan het oplevert.
  • Tegentip 6 – Als kwaliteitsmanager alles doen voor het certificaat: natuurlijk is kwaliteit van de lijn, maar een slechte beoordeling stelt ú in een slecht daglicht.
  • Tegentip 7 – Zorg voor veel vaste formats: wanneer iedereen zijn eigen opzet voor een afdelingsplan kiest (om maar eens iets te noemen), wordt het een ratjetoe en dat staat niet professioneel.
  • Tegentip 8 – Zeg altijd dat het beter kan: ook meteen na het behalen van het certificaat wanneer iedereen aan het feestje wil beginnen. Wie stopt met beter worden, houdt op met goed te zijn. Toch?

 

  • Martijn Duineveld en Raoul Beunen, DRAAGVLAK: 1.130.000 hits – Een kritische beschouwing van een populair begrip, Wageningen Universiteit, 2006.
  • Jan Jacobs en Ouke Pijl, ‘Draagvlak voor kwaliteitszorg bij management en medewerkers’, bijdrage Nationaal Kwaliteitscongres 2009 (presentatie op aanvraag verkrijgbaar).
  • Adri Maranus, ‘De rollen van de kwaliteitsmanager’, Sigma, augustus 2004.
  • Renco Bakker, ‘Hup kwaliteits-managers!’, Sigma, augustus 2005.
  • Anne de Graaf en Klaas Kunst, ‘Managen zonder macht? – (Op) weg met de kwaliteitsmanager’, Sigma, april 2006.
  • Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen, Het groot werkvormenboek. Dé inspiratiebron voor resultaatgerichte trainingen, vergaderingen en andere bijeenkomsten, Academic Service, 2007.
  • Kees de Vaal, Ouke Pijl, Ben van Schijndel. Kwaliteitsmanagement in de praktijk. Hilversum, Uitgeverij Concept, 2013.

 
Reacties

Nog geen reacties.

Geef een reactie