Een goed (business) plan is een spoorboekje dat aangeeft hoe de organisatie zich moet ontwikkelen om van het huidige prestatieniveau naar het gewenste prestatieniveau te komen.
Een goed business plan …
- Beantwoordt de sleutelvragen en geeft richting. Waar gaan we naar toe? Hoe komen we daar? Wat gebeurt er wanneer het niet zo gaat als gepland? Succesvolle organisaties besteden meer tijd aan dat laatste aspect.
- Geeft aan hoe activiteiten, afhankelijkheden, aannames, tijdpaden en middelen samenhangen voor het bereiken van een algemene doelstelling.
- Gaat over drie activiteiten: de lopende zaken, het verbeteren van de lopende zaken én nieuwe initiatieven.
- Bundelt en richt: succesvolle organisaties vermelden minder details in hun plan. Meer details leiden vaak niet tot meer nauwkeurigheid.
- Gaat over alle aspecten van de bedrijfsvoering: financiële informatie, klanttevredenheid, productontwikkeling, concurrenten, personeel, bedrijfsprocessen.
- Legt verbanden tussen strategie, activiteiten, budgetten en resultaten. Definieert meetbare resultaten zodat altijd duidelijk is wanneer iemand wel of geen succes heeft geboekt.
- Geeft verantwoordelijkheden aan voor activiteiten, prestaties en doelstellingen. Benoemt aannames en plant de periodieke evaluatie daarvan.
- David Norton & Robert Kaplan, The strategy-focussed organisation, Harvard Business School Press.