Nieuwsberichten

nieuwsNieuwsberichten schrijven is al lang niet meer voorbehouden aan beroepsjournalisten. Veel organisaties beschikken over een internet of (intern) intranet waarop regelmatig nieuwsberichten verschijnen. Bovendien: door te kiezen voor de vorm van een nieuwsbericht maakt u de kans groter dat uw bericht wordt gelezen – tussen de honderden berichten die we dagelijks krijgen aangeboden. Verschil met een persbericht is dat de doelgroep niet uit journalisten bestaat.

Prikkelen van nieuwsgierigheid

Zo maakt u aantrekkelijke nieuwsberichten die aandacht trekken en de lezer uitnodigen om door te lezen:

  • Maak een kernachtige en prikkelende kop (een ‘teaser’) waarin u een opmerkelijk nieuwsfeit uit het bericht benoemt. Dus niet: “Resultaten onderzoek bekend.” Wel: “Kosten met 10% gedaald.” Gebruik altijd een werkwoord. Laat u inspireren door voorbeelden uit een krant of – als u dat aandurft – een roddelblad.
  • Val met de deur in huis: geef in de eerste alinea (de ‘lead’) het nieuws kernachtig weer. Kies dus niet voor een opbouw ‘inleiding’, ‘hoofdtekst’ en ‘conclusie’. De conclusie plaatst u juist vooraan! Een goed nieuwsbericht is van onderen af oprolbaar zonder dat de essentie buiten beeld komt.
  • Houd het kort: maximaal 30 regels of één beeldscherm. Verwijs aan het einde naar andere bronnen die via internet of intranet zijn op te vragen.
  • Beperk u tot één onderwerp. Maak zonodig verschillende nieuwsberichten die u na elkaar publiceert.
  • Zorg voor een goed antwoord op de journalistieke vragen: wie doet wat, waar, wanneer, waarom en hoe?
  • Schrap vier van de vijf bijvoeglijke naamwoorden. Onderbouw in plaats daarvan uw bericht met feiten.
  • Gebruik citaten waar dat mogelijk is (‘soundbites’) Beschikt u daar niet over, maak er dan één, bijvoorbeeld: “Een collega vertelde mij laatst: <citaat>”. De dominee deed dat (vroeger) ook altijd: “Ik werd onlangs aangesproken door een vrouw die mij vroeg: ‘Dominee, …’ “.
  • Haak in op de actualiteit. Weet wat er speelt bij uw doelgroep en wat de gemoederen bezighoudt. Verwerk dat in uw nieuwsbericht, waardoor de attentiewaarde wordt verhoogd.
  • Gebruik waar mogelijk beeldmateriaal: een passende illustratie, grafiek of foto.

 
Reacties

Nog geen reacties.