Levers of control

Hoe houden managers ‘control’ over hun organisatie wanneer ‘empowered’ medewerkers worden aangemoedigd om hun werk opnieuw te definiëren? En: Hoe kunnen managers voorkomen dat medewerkers met ondernemerszin de continuïteit van de organisatie in gevaar brengen? Robert Simons heeft een antwoord.

Lers of control

Managers kunnen creativiteit en ‘control’ in balans houden door vier ‘levers of control’ toe te passen (‘lever’ is ‘hefboom’):

  • Diagnostic control systems: voor het bewaken van doelstellingen, zowel voor sturing (van ‘boven’ naar ‘beneden’ en gericht op de toekomst) en verantwoorden (van ‘beneden’ naar ‘boven’ en gericht op wat in het verleden is gedaan). Deze systemen voorkomen constante ‘monitoring’ van alle details.
  • Belief systems: voor het verbinden met de missie en waarden, inspiratie en ‘commitment’, moedigen medewerkers aan om nieuwe kansen te zoeken. Iedere medewerker kan zijn bijdrage plaatsen in een groter geheel. ‘Belief systems’ zijn de yang voor de yin van de:
  • Boundary systems: geven de spelregels en maken duidelijk wat niet kan. Wanneer je mensen innovatief en ondernemend wilt laten zijn, kan je ze dan beter vertellen wat ze wel mogen doen of wat ze niet mogen doen? Het antwoord is het laatste. ‘Boundary systems’ zijn de remmen van de organisatie; en – net als bij raceauto’s – de snelste organisaties hebben de beste remmen nodig.
  • Interactive control systems: verzamelen en bespreken van (intuïtieve) informatie om nieuwe kansen en bedreigingen te signaleren. Ook in open communicatie van ‘beneden’ naar ‘boven’. Ze brengen de onzekerheden boven tafel waar managers ’s nachts van wakker liggen.

 

KansenBlokkadesManagementControl lever
Bijdrage leverenOnzekerheid over doelstellingenCommunicatie waarden en missieBelief systems
Goede dingen doenDruk of verleidingSpelregels aangevenBoundary systems
Resultaten bereikenGebrek aan focusWerken met duidelijke ‘targets'Diagnostic control systems
VernieuwenGeen kansen geven, risico’s vermijdenOpen communicatie, leren = goedInteractive control systems

  • Robert Simons, Levers of Control – How managers use innovative control systems to drive strategic renewal, Boston, Harvard Business School Press, 1995.

 
Reacties

Nog geen reacties.